Fashion

Designers onder de loep: Christopher Bailey

In deze rubriek zal elke keer een andere designer onder de loep worden genomen. Hoe begon het allemaal? Hoe zien de collecties eruit? En door wie wordt de kleding gedragen? Deze keer: Christopher Bailey.

Christopher Bailey

Door klassiek met modern te combineren, heeft Christopher Bailey van het voorheen wat stoffige Burberry weer een hip modehuis weten te maken. De Britse modeontwerper heeft op jonge leeftijd al heel wat prijzen op zijn naam staan en wordt gezien als een van de grootste talenten van dit moment.

Christopher wordt in 1971 geboren in het Engelse Yorkshire. Zijn vader is timmerman en zijn moeder etaleur voor Marks and Spencer. In 1994 studeert hij af aan het Royal College of Art, waarna hij gelijk aan de slag kan als ontwerper bij de damescollecties van Donna Karan. Hier werkt hij twee jaar, voor hij zijn overstap maakt naar Gucci onder creatief directeur Tom Ford. Bij Gucci is Christopher medeverantwoordelijk voor de sexy outfits die Tom Ford elk seizoen de catwalk op stuurt en waarmee hij het modehuis ongekend populair maakt.

Christopher Bailey en Mary-Kate Olsen

Maar Christopher wordt pas echt een grote naam in de modewereld, als hij in 2001 wordt aangesteld als creatief directeur van Burberry. Het modehuis bestaat al sinds 1865 en is een van de oudste, nog bestaande, modehuizen ter wereld. Hierdoor heeft Burberry een erg rijke geschiedenis. Zo vond Thomas Burberry, de oprichter, in 1880 de stof gabardine uit. Deze stof bestaat uit een combinatie van wol en zijde dat op een speciale manier geweven is en was een van de eerste waterdichte stoffen, erg handig in het regenachtige Engeland. Nog steeds wordt veel waterdichte kleding van deze stof gemaakt. In 1914 doet Burberry een andere belangrijke uitvinding: de trenchcoat. Het modehuis wordt gevraagd om een praktische jas te ontwerpen die de soldaten in de loopgraven (trenches) kunnen dragen tijdens de Eerste Wereldoorlog en de trenchcoat is geboren. Jaren later wordt de trenchcoat naast praktisch ook erg fashionable. Dit komt onder andere doordat Audrey Hepburn de jas draagt in de beroemde film Breakfast at Tiffany’s.

Burberry campagne najaar 2009, met Emma Watson in de bekende trenchcoat

In 2001 is het aan Christopher om het oubollige Burberry weer populair te maken onder de jeugd in Engeland en de rest van de wereld. Tot dan wordt de kleding vooral gedragen door degelijke, landelijke Engelse vrouwen. Christopher put veel inspiratie uit de geschiedenis van Burberry, zo is de trenchcoat nog steeds een van de belangrijkste kledingstukken tijdens de shows. Maar behalve de beige uitvoering met het bekende ruitje aan de binnenkant, is de jas er inmiddels in ontelbaar veel variaties. Van uitgevoerd in pythonprint tot studs op de kraag: ieder seizoen verrast Christopher zijn fans weer met nieuwe modelletjes. Daarnaast is ook de landelijke stijl, waardoor Burberry meer dan anderhalve eeuw geleden succesvol werd, tijdens shows nog vaak terug te zien. Met de schattige regenhoedjes, paraplu’s en regenlaarzen is het overduidelijk dat Burberry een Brits merk is, maar Christopher heeft het weten te presteren om deze kledingstijl populair te maken over de gehele wereld.

Burberry campagne voorjaar 2009, met onder andere Lily Donaldson

Ondanks de recessie blijven de omzetten van Burberry ook de afgelopen jaren alleen maar stijgen. Het modehuis is Chrisopher hier erg dankbaar voor en beloonde hem vorig jaar met een promotie tot hoogste creatief directeur binnen het bedrijf. Mede hierdoor is hij door de Britse krant The Evening Standard verkozen tot invloedrijkste Londenaar van 2009. Dit is slechts een van de vele prijzen die Christopher de laatste jaren heeft mogen ontvangen. Vorig jaar werd hij door de British Fashion Awards tot Designer of the Year verkozen en in 2007 en 2008 ontving hij de award voor Menswear Designer of the Year. Daarnaast werd hij in 2009 door koningin Elisabeth van Engeland benoemd tot Member of the Order of the British Empire, vanwege zijn bijdrage aan de Engelse mode-industrie.

Christopher Bailey met twee British Fashion Awards

Dat Burberry inmiddels ook een jong publiek weet te bereiken is, naast de collecties, ook te danken aan de marketingstrategie. Sinds Christopher aan het roer staat, prijken op de campagnefoto’s topmodellen als Kate Moss, Gemma Ward, Lily Donaldson en Agyness Deyn. Inmiddels zijn de modellen ingeruild voor actress turned model Emma Watson, voornamelijk bekend als Hermione uit de Harry Potter films. Naast dat ze poseert in de reclamecampagnes is ze privé en tijdens feestjes ook vaak in een ontwerp van Burberry te zien. Celebrities die ook regelmatig in een creatie van Christopher’s hand worden gespot zijn onder andere stijlicoon Alexa Chung, actrice Blake Lively en de Olsen Twins.

Blake Lively in Burberry

Opmerkelijk: dit jaar zal Burberry de allereerste modeshow in 3D ooit organiseren. In het decor is apparatuur verwerkt die ervoor zorgt dat liefhebbers in New York, Dubai, Parijs, Los Angeles en Tokio live kunnen meegenieten via speciale schermen. Via www.live.burberry.com kan ook de rest van de wereld meekijken, maar dan wel in 2D.

Suede en grijze trenchcoat in de collectie van voorjaar 2010

Door Britte

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved