Fashion

Designers onder de loep: Vivienne Westwood

In deze rubriek zal elke keer een andere designer onder de loep worden genomen. Hoe begon het allemaal? Hoe zien de collecties eruit? En door wie wordt de kleding gedragen? Deze keer: Vivienne Westwood.

De haast zeventigjarige Vivienne Westwood is een van de grootste Engelse modeontwerpers aller tijden. Met haar vlammenrode kapsel is ze zelf al net zo’n opvallende verschijning als de kleding die ze ontwerpt.

Vivienne wordt geboren als Vivienne Isabel Swire in Engeland en komt uit een creatief nest, haar vader was namelijk schoenmaker en haar moeder katoenweefster. In eerste instantie is ze zelf niet van plan om de modewereld in te gaan. Op jonge leeftijd studeert ze even aan de kunstacademie, maar als ze in 1962 met Derek Westwood trouwt kiest ze toch voor een leven als moeder en lerares. Tot ze in 1965 Malcolm McLaren ontmoet. Voor hem verlaat ze haar man en samen met Malcolm lijdt ze een ruig leventje. Ze meet zichzelf een kort, wit stekelkapsel aan en in 1971 opent ze samen met hem een winkel in Londen, genaamd ‘Let It Rock At Paradise Garage’. Samen met Malcolm krijgt ze zoon Joseph, medeoprichter van lingeriemerk Agent Provocateur.

In hun winkel verkoopt het opvallende stel punkachtige kleding die lastig te krijgen is in de rest van het land, maar wel erg populair wordt onder de jeugd. Samen kleden ze de bekende band The Sex Pistols, waar Malcolm tevens de manager van is. Omdat ze vaak niet aan de kleding kunnen komen die ze het liefst willen verkopen, besluit Vivienne zelf achter de naaimachine te kruipen. De kleding in de winkel krijgt steeds meer haar eigen signatuur en zo begint haar carrière als modeontwerpster langzaam te lopen. De kleding wordt vaak uit elkaar gescheurd en vervolgens weer in elkaar gezet, iets wat Viviennes kleding erg herkenbaar maakt. Haar stijl kenmerkt zich door veiligheidsspelden, kettingen die de boel bij elkaar houden en erg veel scheuren. Ook de shirts met shockerende teksten zijn erg populair. De winkel wordt steeds succesvoller en er ontstaat een eigen subcultuur, genaamd ‘punk’, onder hun klanten. In de loop der jaren verandert de winkel geregeld van naam, onder andere in SEX, Seditionaries en uiteindelijk in de huidige naam World’s End.

In 1980 is de punkrage grotendeels overgewaaid, maar Vivienne besluit in de modewereld actief te blijven. Ze lanceert haar eerste officiële collectie, genaamd Pirates, een combinatie van de punkkleding die ze al maakte en speciale oude, Engelse kleermakers technieken. Ze gaat zich steeds meer in deze technieken verdiepen en dat vakmanschap zie je nu nog steeds terug in haar kleding. Twee jaar later showt ze haar collectie in Parijs, hiermee is ze de tweede Engelse ontwerpster ooit die dat voor elkaar krijgt. Alleen Mary Quant ging haar voor.

In 1984 eindigt de samenwerking tussen Vivienne en Malcolm, hun relatie was een paar jaar eerder al op zijn eind gelopen. Tegen de verwachtingen in blijft Vivienne ook zonder Malcolm’s support succesvol. Haar populariteit stijgt alleen maar meer en haar stijl krijgt de veelzeggende bijnaam ‘punkature’, een samentrekking van punk en couture. In 1991 en 1992 ontvangt ze de belangrijke prijs ‘British Designer of the Year’. In dat laatste jaar ontvangt ze ook een onderscheiding van de Engelse Koningin en shockeert Vivienne de gehele wereld door te melden dat ze op het moment suprême geen ondergoed droeg. De koningin schrok hier echter niet van terug, in 2006 ontving Vivienne namelijk de titel ‘Dame’ (die nu officieel voor haar naam staat) in de New Years Honours List. Een jaar later ontvangt ze nog een belangrijke prijs, de ‘Outstanding Achievement in Fashion Design’ van de British Fashion Awards. Deze prijs kan ze alleen niet persoonlijk in ontvangt nemen, omdat ze op het moment dat haar naam bekend gemaakt wordt net even naar het toilet is…

Naast haar hoofdlijn heeft Vivienne ook een iets jongere en meer draagbare lijn (Vivienne Westwood Anglomania), een experimentele lijn (Vivienne Westwood Gold Label) en een lijn met haar kenmerkende kleding, ontworpen op een meer draagbare manier (Vivienne Westwood Red Label). In al haar collecties zie je haar stijl duidelijk terug, bijvoorbeeld door de veel gebruikte tartanruit en asymmetrische jurkjes en tops.

De jurken van Vivienne worden regelmatig op de rode loper gespot. Leona Lewis is een heuse fan door regelmatig een jurk van haar hand te dragen naar feestjes, maar ook op de cover van haar tweede album ‘Echo’ is ze in een jurk van Vivienne te zien. Een van Vivienne’s beroemdste jurken is die van Carrie Bradshaw in Sex and the City the Movie. Ook lopen er in haar shows vaak celebrities mee zoals Pixie Geldoff en Daisy Lowe. Vorig jaar deed ze de modewereld nog versteld staan door Pamela Anderson, niet echt een fashion darling binnen het modewereldje, mee te laten lopen in haar modeshow en model te laten staan in haar reclamecampagne.

Door Britte

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved