Fashion

Designers onder de loep: Giorgio Armani

In deze rubriek zal elke keer een andere designer onder de loep worden genomen. Hoe begon het allemaal? Hoe zien de collecties eruit? En door wie wordt de kleding gedragen? Deze keer: Giorgio Armani.

-

Ondanks dat Giorgio Armani al lang de pensioensgerechtigde leeftijd heeft bereikt, is hij nog steeds de drijvende kracht achter modehuis Armani. Als meest succesvolle Italiaanse ontwerper ooit wordt zijn vermogen geschat op maar liefst 4,1 miljard dollar.

-

De inmiddels vierenzeventig jarige Giorgio groeit naar eigen zeggen op in een arm Italiaans gezin. Hij klust op jonge leeftijd wat bij in kledingwinkels en als etaleur, maar besluit toch medicijnen en later fotografie te gaan studeren. Na het voltooien van die laatste studie moet hij het leger in en bij terugkomst zet hij zijn zinnen toch op een carrière in de mode-industrie. Vanaf 1961 is hij negen jaar werkzaam als ontwerper bij Nino Cerruti, een bekend Italiaans modehuis. Hierna besluit hij samen met zijn partner Sergio Galeotti de mannenkledinglijn Giorgio Armani S.p.A op de zetten. Al snel volgt er ook een kledinglijn voor vrouwen. Giorgio breekt door bij het grote publiek als hij in 1980 Richard Gere voor de film American Gigolo kleedt. In 1985 overlijdt Sergio aan de gevolgen van aids. Giorgio zet echter ook na dit zware verlies door en twee jaar later haalt hij de cover van Time Magazine. Hij is dan de tweede ontwerper ooit die deze plek weet te bemachtigen, alleen Christian Dior ging hem voor.

-

-

De stijl van Giorgio Armani is erg ingetogen voor een ontwerper van Italiaanse komaf. Zijn kleding lijkt in alles het tegenovergestelde van de kleding die landgenoot Roberto Cavalli ontwerpt. Giorgio’s kleding is klassiek en krachtig, maar ook erg vrouwelijk. Met name zijn damespakken met zachte, vrouwelijke schouders zijn erg populair. De collecties zijn meestal uitgevoerd in rustige kleuren en strakke prints. De laatste jaren gebruikt hij steeds meer felle kleuren als blauwe, roze en rood, maar hij is nog altijd vooral bekend om zijn sublieme gebruik van basiskleuren als beige, grijs en zwart.

-

-

In de jaren negentig zet hij zichzelf extra op de kaart door bekend te worden als dé ontwerper voor celebraties in Hollywood. Hij is dan een van de eerste die ervoor zorgt dat actrices ook zeggen van wie hun jurk afkomstig is als ze over de rode loper lopen tijdens de uitreiking van de Oscars of Golden Globes. Grote namen die in die jaren zijn jurken dragen zijn Jodie Foster, Michelle Pfeifer en Julia Roberts. Inmiddels schrijdt er tijdens elke uitreiking wel iemand in een prachtige Armani jurk voorbij. Tijdens de afgelopen Oscars droeg Anne Hathaway een jurk uit de Armani Privé collectie. Giorgio ontwierp ook de trouwjurk die Katie Holmes droeg toen ze in 2006 met Tom Cruise in het huwelijksbootje. Giorgio was ook als gast aanwezig op de bruiloft zelf (die georganiseerd werd door zijn nichtje) en is een erg goede vriend van het koppel.

-

-

Maar Giorgio beperkt zich niet alleen tot het ontwerpen van kleding. Inmiddels is zijn imperium zover uitgebreid dat de liefhebbers hun hele leven met Armani spullen kunnen inrichten. Naast kleding voor elke leeftijd, alle mogelijke accessoires en een uitgebreide make-up collectie ontwerpt hij ook meubels, is er een Armani chocolade collectie genaamd Armani Dolci, zijn er wereldwijd tien Armani Cafés en is zijn eerste hotel in 2008 geopend in Dubai. Daarnaast werkt Giorgio graag samen met andere bekende namen. In 2006 ontwierp hij de pakken van de Italiaanse atleten tijdens de openingsceremonie van de Olympische Winterspelen in Turijn. Datzelfde jaar werd het Italiaanse voetbalteam ook door hem in het nieuw gestoken voor het WK (inclusief sokken, horloges en manchetknopen). Het personeel van de Italiaanse vliegtuigmaatschappij Alitalia gaat inmiddels ook gehuld in Armani de lucht. Zelfs technologisch gezien gaat Giorgio met zijn tijd mee. Zo heeft hij designapparatuur voor Sony ontworpen, telefoons voor Samsung en een speciale cabriolet voor Mercedes-Benz.

-

Opmerkelijk: Giorgio was een van de eerste ontwerpers die ervoor koos geen hele magere modellen meer in zijn shows mee te laten lopen. De meiden moeten een BMI boven de 18 hebben om voor hem te mogen werken. Hij nam dit besluit nadat model Ana Carolina Reston overleed aan de gevolgen van anorexia.

-

Door Britte

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved