Lifestyle

Wees assertief!

Herken je dat, dat je het soms moeilijk vindt iemand om hulp te vragen, ook al ken je die persoon toch goed? Het Fonds Psychische Gezondheid stelde aan ruim 10.00 de vraag ‘Vraag jij makkelijk hulp aan anderen?’. Hier kwam uit dat slechts 24% van de ondervraagden met ‘Ja’ antwoordden. Blijkbaar vinden veel mensen het dus eng om om hulp te vragen! Waarom is dit percentage zo laag? Lees snel verder!

Waarschijnlijk voelen veel mensen zichzelf te kwetsbaar en vragen liever niet om hulp. Maar er is goed nieuws! Je kunt léren om hulp te vragen. Het heeft namelijk alles te maken met assertiviteit. Assertief zijn betekent opkomen voor jezelf zonder de gevoelens en belangen van een ander uit het oog te verliezen. Eigenlijk heel sociaal dus. Het is ook gebleken dat het bij jezelf veel stress kan helpen voorkomen. Best handig, dat assertief zijn!

Bron: throwshadowsaway

Hoe assertief ben jij?
Doe de online test en ontdek wat jij kunt doen om assertiever te worden!

Maar hoe kun je nou leren om daadwerkelijk assertiever te worden? En dus méér voor jezelf opkomen, om hulp vragen, etc? Wij hebben vier punten op een rijtje gezet:

#1 Leer 'Nee' zeggen.
#2 Stel je grenzen.
#3 Durf feedback, je mening of (opbouwende!) kritiek geven.
#4 Wees in staat kritiek te ontvangen.

Nee zeggen
Het komt tientallen keren per dag voor dat mensen iets aan ons vragen of wij een iets vragen aan of van een ander. Sommige mensen vinden het moeilijk 'nee' te zeggen. Omdat ze iets niet willen, omdat het te veel is of om een andere reden. Herken jij dit? Ben je vaak geneigd om altijd ‘Ja’ te zeggen op vragen of verzoeken van anderen? Krijg je liever je eigen werk niet af, dan 'nee' te zeggen tegen een collega, klasgenoot of vriendin? Dan loop je het risico meer hooi op je vork te nemen dan goed voor je is. Maar hoe doe je dat, ‘nee zeggen’? Lees eens de tips om ‘nee’ te leren zeggen.

Grenzen stellen
Soms doen anderen iets wat we niet fijn vinden. Deze persoon gaat dan over jouw grenzen heen. Of heeft commentaar op jou of hoe je iets doet. Wat doe je dan? Boos worden? Terugschrikken? Lees hier meer over grenzen stellen op een assertieve manier.

Feedback, je mening of (opbouwende!) kritiek geven
Als je ergens een mening over hebt of een bepaald idee over wat iemand anders heeft gedaan, vraagt het onder woorden brengen daarvan enige tactiek of subtiliteit. Het is natuurlijk belangrijk om de kans op ruzie of dat iemand gekwetst wordt te beperken. Stel, je vindt dat iemand fouten heeft gemaakt in zijn werk of in een situatie, of iemand heeft jou gevraagd een plan of tekst te bekijken en daarop commentaar te geven. Of misschien wil je duidelijk maken wat jouw standpunt is, al is het alleen maar om te zeggen dat je het ergens mee eens bent. Let dan op de volgende basisregels:

Spreek in de ik-vorm.
Benoem specifiek de situatie of het werk waar je op reageert: val nooit de persoon zelf aan als je kritiek of commentaar hebt.
Wees zo specifiek mogelijk en geef voorbeelden.
Zeg direct en ronduit wat je bedoelt. Vermijd woorden als 'zoiets', 'misschien' en 'mogelijk' en zeg niet 'ik weet het niet maar…' .
Ga na of de ander snapt wat je bedoelt.
Geef aan wat je anders zou willen of hoe het beter kan volgens jou.
Geef de ander de kans om te reageren.


Bron: Fb

Kritiek ontvangen
Het is nooit gemakkelijk om kritiek aan te horen. Of het nu terecht is of onterecht. Of het nu is op je gedrag, op iets wat je doet of de dingen die je hebt gemaakt. Hoe kun je daar op een assertieve manier mee omgaan? Hier weer wat basisregels:

Luister goed naar de kritiek. Herhaal eventueel wat de ander bedoelt. Zo wordt duidelijk waar het om gaat.
Vraag ook verduidelijking, als je niet precies weet wat de ander bedoelt. Waar gaat het precies om? Als de ander kritiek heeft op jou als persoon, vraag dan naar de aanleiding, want daar gaat het om! Blijkbaar heb je iets gedaan dat deze reactie oproept: het is goed op die manier precies te begrijpen hoe ‘groot’ of ‘klein’ de kritiek is.
Als je even niet weet wat je moet zeggen, geef dat dan aan. Zeg het bijvoorbeeld als het je overvalt.
Ga na of je de kritiek terecht of onterecht vindt. Vraag daar eventueel wat tijd voor, ook om je reactie te kunnen bepalen.
Geef aan waar je het mee eens bent en waar je het niet mee eens bent.
Laat ook weten wat het met je doet om deze kritiek te krijgen.
Als de kritiek terecht is, bied dan je verontschuldigingen aan. Onderneem ook actie om de situatie te veranderen (of je gedrag). Bijvoorbeeld als je iets hebt nagelaten wat je had moeten doen, is dit een goed moment om het alsnog snel te doen.

Durf jij voor jezelf op te komen en ben je dus assertief, of zeg je nog steeds te vaak 'ja'?