Fashion

Designers onder de loep: Jean Paul Gaultier

In deze rubriek zal elke keer een andere designer onder de loep worden genomen. Hoe begon het allemaal? Hoe zien de collecties eruit? En door wie wordt de kleding gedragen? Deze keer: Jean Paul Gaultier.

jean paul gaultier

De bijna zestigjarige Jean Paul Gaultier staat in de modewereld al jaren bekend als ‘enfant terrible’ (probleemkind), omdat hij het vaak zo serieuze wereldje graag met een korreltje zout neemt en wel houdt van wat humor in zijn collecties. De punt-bh van Madonna, rokken voor mannen en modellen met een maatje meer zijn inmiddels zijn handelsmerk geworden.

jean paul gaultier

Jean Paul Gaultier en model Agyness Deyn tijdens de shoot voor het parfum Madame

JPG groeit op in Frankrijk en heeft zichzelf de kunst van het modeontwerpen aangeleerd. Op jonge leeftijd stuurt hij al schetsen naar bekende ontwerpers, in de hoop zo bij een van hen aan de slag te kunnen. Een van de succesvolste ontwerpers in Frankrijk toentertijd, Pierre Cardin, is onder de indruk van zijn werk en JPG kan vervolgens bij hem aan de slag.

jean paul gaultier

Een van de JPG’s schetsen voor een outfit voor Madonna

Zijn eerste eigen collectie lanceert JPG in 1976. Voor zijn kleding doet hij vooral inspiratie op in de straten van Londen en Parijs. Waar de meeste Franse modeontwerpers een wat stijvere, chique stijl hebben, combineert JPG juist verschillende speelse elementen met elkaar. Het blauw-witte Bretonse streepje is al jaren een van zijn succesnummers, in veel van zijn collecties komt de nautische stijl dan ook terug. Daarnaast is hij al sinds het begin van zijn carrière bezig de rok voor mannen te promoten, iets wat tot op heden niet echt wil aanslaan bij het grote publiek… Een andere belangrijke inspiratiebron zijn de vele wereldreizen die hij maakt. Tijdens zijn shows verschijnt er vaak een mengelmoes van verschillende culturen op het plankier. Opvallende hoofddeksels, aparte sieraden, strakke korsetten (soms zelfs voor mannen) en exotische prints zijn eerder regel dan uitzondering in zijn collecties.

jean paul gaultier

jean paul gaultier

Twee handelsmerken van JPG, het Bretonse streepje en het korset, in de voorjaarscollectie van 2010

In zijn haute couture collectie voor deze zomer stond de Mexicaanse cultuur centraal. Door modejournalisten wordt JPG vaak de redder van de haute couture genoemd. Hij begon met deze collecties in 1997, toen sommige critici er al van overtuigd waren dat deze exclusieve kleding binnenkort ten onder zou gaan aan de commerciële en meer draagbare ready-to-wear collecties. JPG bewijst het tegendeel met zijn succesvolle couturecollecties en brengt nog steeds twee keer per jaar een haute couture collectie uit.

jean paul gaultier

Jean Paul Gaultier Couture, voorjaar 2010

Daarnaast is JPG ook hoofdontwerper bij Hermès. Hij heeft het oude modehuis dat vooral bekend stond om zijn lederwaren en juwelen nieuw leven ingeblazen door wat humor aan de ontwerpen toe te voegen en een Hermès-kledinglijn te lanceren. In deze collecties is leer nog steeds een van de meest gebruikte materialen. Inmiddels is bekend dat JPG weg gaat als hoofdontwerper van Hermès, zijn laatste collectie zal die voor het voorjaar van 2011 zijn.

jean paul gaultier

Jean Paul Gaultier en model Lily Cole tijdens de laatste Hermès show.

Naast zijn opvallende kleding, heeft JPG de bijnaam ‘enfant terrible’ ook te danken aan zijn modellenkeuze. Waar de meeste ontwerpers kiezen voor de standaard slanke, knappe meisjes, heeft JPG er een handje van het publiek bij zijn shows af en toe flink wakker te schudden met een 'vreemde eend' op de catwalk. Sommige critici vinden dit geweldig, andere juist niet, maar feit is dat JPG er altijd weer een hoop media-aandacht mee weet te scoren.

jean paul gaultier

Model ‘Velvet d’Amour’ loopt mee in de show voor Jean Paul Gaultier

Naast zijn succesvolle ready-to-wear en haute couture collecties, heeft JPG ook een collectie parfums die erg goed verkoopt. Zijn flesjes zijn te herkennen aan het vrouwen- en mannenlichaam, die regelmatig in een ander jasje worden gestoken. Zijn in 1995 uitgebrachte herenparfum Le Male is al jaren de best verkochte geur voor mannen in Europa.

jean paul gaultier

De extraverte outfits die JPG ontwerpt zijn niet geschikt voor muurbloempjes en doen het vooral goed bij artiesten die ook op het podium graag in een opvallend pakje verschijnen. Zo was JPG verantwoordelijk voor de punt-bh van Madonna, inmiddels een iconisch kledingstuk waar nog steeds over gesproken wordt. Hij ontwierp alle outfits van haar ‘Blond Ambition tour’, en in 2005 nogmaals voor haar ‘Confessions tour’. Daarnaast ontwierp JPG onder andere de outfits waar Kylie Minoque en Marilyn Manson mee de wereld rond reisde tijdens hun concerten.

jean paul gaultier

jean paul gaultier

Madonna met de bekende punt-bh en Kylie in een opvallend korset van Jean Paul Gaultier

Door Britte

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved