Daar zijn de meningen over verdeeld. Uit het ene onderzoek blijkt dat mensen eerder geneigd zijn een gerecht minder calorieën te bestellen als ze het aantal calorieën naast elkaar zien staan. Uit ander onderzoek blijkt dat als mensen een fastfoodketen betreden ze vaak denken: "What the hell, ik ben nu toch al slecht bezig.. dan maar all the way, toch?"
Hoe denken jullie hierover? Bij de McDonalds in Nederland staat het aantal calorieën ook op de verpakking vermeld. Kies jij eerder een portie Kipnuggets, omdat het de helft van het aantal calorieën van een McChicken bevat? Zou jij een kleinere maat Frappuccino kiezen bij Starbucks als je ziet dat het verschil zo’n 100 calorieën is? Of heb jij inderdaad zodra je een fastfoodketen binnen stapt zoiets van "WHAT THE HELL?!".
Wij zelf hebben gemixte gevoelens. Op een goede dag gaan we inderdaad voor die kleinere maat koffie en de Kipnuggets in plaats van de McChicken. Maar na een avondje stappen, of een lange dag werken denken wij inderdaad nog wel eens "WHAT THE HELL!" Volgens ons kan het ook absoluut geen kwaad om het aantal calorieën op fastfoodproducten te vermelden. Ook al zou het slechts effect hebben op een kleine groep mensen, één is er altijd nog meer dan geen. Toch?
N.a.v. een artikel in de Spits van 10/10/12
Door Annemerel