‘Begin over condooms voordat je broek uitgaat.’ Deze wijsheid moest blijven hangen tussen de oren van honderdduizenden Nederlandse jongeren… Een grote uitdaging voor Soa Aids Nederland. In plaats van zelf voorgekauwde reclamespotjes te bedenken, kozen zij ervoor om jongeren direct bij het creatieve proces te betrekken. Ook jullie dus, weet je nog?
Hoe zat het ook alweer?
Halverwege 2011 stelde Girlscene in samenwerking met Soa Aids Nederland via filmpjes vragen aan jullie als ‘Waar bewaar jij je condooms?’ en ’Hoe begin jij over condoomgebruik?’. Resultaat: bijna 22.000 reacties! Daarna werd er gestemd door ruim 60.000 jongeren, waardoor de leukste inzendingen in de televisiespotjes verwerkt konden worden. Co-creatie noemen ze dat. Echt heel erg 2.0!
Wat ze van te voren niet konden weten…
Was dat de TV spotjes zoveel aandacht zouden krijgen. Nog elke dag wordt er getwitterd over “Ik ga niet zonder hoesje in jouw poesje”. Alexander Pechtold verdedigde de filmpjes zelfs in de Tweede Kamer. Hij vond het ‘Fantastische en super preventieve spotjes’!
Man bijt hond doet ook hoesje-poesje
Terug naar het doel: zelf over condooms beginnen
Mede dankzij jullie begint nu 59% (voorheen 47%) van de Nederlandse jongeren in een nieuwe relatie zelf over condooms en weet 90% dat je dat moet doen voordat je broek uitgaat. Daarnaast krijgen Postbus 51 spotjes gemiddeld een 7 als cijfer. Onze Vrij Veilig spotjes krijgen gemiddeld een 7,5! Super dus!
In 2012 worden er geen nieuwe Vrij Veilig spotjes gemaakt voor televisie, want Soa Aids Nederland gaat zich volledig op internet focussen. Door jezelf te abonneren op www.youtube.com/maaksekslekkerveilig blijf je op de hoogte en kun je volgend jaar misschien wel weer meewerken aan een nieuwe succesvolle Vrij Veilig campagne!
Ten slotte hebben wij nog een leuke uitdaging voor jullie. Verzin een eigen variant op ‘Ik ga niet zonder hoesje in je poesje’. Voor de leukste inzending een toepasselijk cadeautje: een doos condooms!
Bedankt Girlscene-lezeressen! Voor het meedenken, jullie hebben geholpen deze commercial te maken.
Door de redactie