Lifestyle

7 snacks waarmee je de examens zeker overleeft!

2
...

De examens komen er weer aan en dat betekent dat je extra goed voor jezelf moet zorgen. Ga goed voorbereid de examens in en ontbijt en lunch daarom goed. Er zijn verschillende voedingsmiddelen die een boost geven aan je concentratie en zorgen voor een ontspannen gevoel. Wij hebben er een paar voor je opgesomd en geven je het recept voor een ideaal ontbijt. 

Bananen
Voor je aan je examen begint gieren de zenuwen door je lijf. Het is toch best spannend, want wat gaan ze allemaal vragen? Eet voor je examen een banaan, dit helpt tegen de zenuwen.

Chocola
Naast het feit dat chocola heerlijk is en je er gelukkig van wordt, zeggen wetenschappers dat het ook tegen stress helpt. Of je nou een stresskip bent en meteen in de stress schiet of last hebt van lichte stress, chocolade helpt. Wel het liefst zo puur mogelijk.

Koffie
Drink als je uit bed komt een kop koffie. Koffie bevat cafeïne die je helpt te concentreren en focussen. De effecten zijn wel van korte duur, dus drink een kop als je gaat leren of vlak voor het tentamen. Drink echter niet te veel koffie, want dat werkt averechts. Je wordt zenuwachtig en kan je ongemakkelijk gaan voelen.

eten voor examensVis
Je staat waarschijnlijk niet te springen om als ontbijt een stuk vis naar binnen te werken. Toch is het wel goed om te doen als je moet presteren. Vis stimuleert namelijk je hersenen.

Thee
Door het drinken van thee word je ontspannen. Toch moet je uitkijken en niet te veel thee drinken voor je aan je examen begint. Door het drinken van veel thee moet je natuurlijk ook vaak plassen. Afgeleid worden door een volle blaas is niet echt comfortabel.

Kauwgom en pepermunt
Op het examen wil je natuurlijk gefocust zijn. Stop tijdens je examen een pepermuntje in je mond of kauw op een kauwgommetje. Deze helpen je concentreren.

Wat je niet moet doen
Was je van plan om een energiedrankje naar binnen te slurpen voor het examen? Geen goed idee. Laat juist alle suikerbommen staan, want deze zorgen voor een tijdelijke boost. Als je boost uitgewerkt raakt kun je een extra slap en futloos voelen en dat is niet de bedoeling.

Recept voor banenbrood met chocola (10 plakken):
♥ 3 rijpe bananen
♥ 3 eieren
♥ 150 gram amandelmeel
♥ 2 theelepels bakpoeder
♥ 50 gram pure chocolade
♥ 75 gram gemengde noten
♥ 30 gram geraspte kokos
♥ Snufje zout

Het recept is ideaal voor de examens, aangezien je het een aantal dagen van tevoren kunt maken.

ontbijt examenperiode
1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet een cakevorm in met wat boter.

2. Pel de bananen, breek ze in stukken en doe ze in een kom. Pureer de bananen met een staafmixer tot een gladde puree. Klop vervolgens met een garde de eieren een voor een door het mengsel. Voeg vervolgens het meel, de bakpoeder en een snufje bakpoeder door het geheel.

3. Hak de noten en chocolade fijn in een vijzel en roer de stukken door het beslag. Voeg als laatst de kokos toe en roer het er goed doorheen.

4. Doe het beslag in de cakevorm en bak de cake in ongeveer 45 minuten gaar. Om te controleren of de cake gaar is kun je een satéprikker in de cake prikken. Is de prikker schoon dan is hij klaar. blijft er wat beslag aan de prikker plakken dan moet hij nog even.

Lees ook:

Beeld: iStock | Bron: Scholieren.com, Iamafoodie.nl

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved
...

Plaats een reactie

Je bent nog niet ingelogd.

of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Of login via Facebook

2 reacties

  • 7 maanden geleden Karo~xoxo

    Even een opmerking: dat bananenbrood ziet er heerlijk uit! Maar hoeveel bananen moeten er gebruikt worden, want dat staat er niet bij... 😊

  • 7 maanden geleden LovaticForever15

    Handig artikel!

  1. 1